iOS4 multitasking

Door Nas T op donderdag 24 juni 2010 12:00 - Reacties (38)
Categorie: -, Views: 6.991

Gemengde gevoelens. Aan de ene kant prachtig ontworpen, maar ook een beetje een onderbuik-gevoel.

Laten we stellen: ik ben niet echt fan van apple. Hun producten zijn prachtig zolang je onvoldoende ervaren bent met computers. Gebruikerservaring die de apple-familie producten bieden is ronduit uitstekend te noemen. Helaas gaat dat ten koste van functionaliteit. Zo kunnen een aantal dingen niet met een iPhone of iPad of macbook.

Maar goed, iets wat ik altijd heb gehekeld is het ontbreken van multitasking op het iOS platform. Symbian had dit al jaren terug. Maar toen kwam het nieuws: multitasking zou beschikbaar komen voor iOS. Ik was benieuwd, want dat zou een tekortkoming wegnemen.


Naar aanleiding van het volgende artikel op aandtech:
klik, kwam ik erachter dat de implementatie van het multitasken in iOS technisch gezien interessant was. Zo kun je een applicatie "bevroren" in het ram achterlaten en snel terugswitchen.
Daarnaast kun je bepaalde processen blijven gebruiken, zoals toegang tot GPS, het afspelen van audio, etc. Het gevolg hiervan is dat niet het hele programma actief blijft en dit scheelt in cpu-tijd, dus snelheid. Ook kun je een proces toewijzen om zijn gang te blijven gaan voor een bepaalde tijd. Geniaal dus.

Alleen...als je gaat nadenken dan kom je erachter dat toch niet alles kan. Zo kan het voorkomen dat je een internetpagina laad met een streaming video, die je eerst helemaal wilt laden en later wilt gaan kijken. Alleen: kan dat? Want je weet niet hoe lang je nodig hebt om de video te laden, dus dan kan dat proces wel voor bepaalde tijd doorlopen, maar niet eeuwig (wat misschien nodig is). Je kunt wel wat dingen doen (benaderen van GPS) op de achtergrond, maar ik denk niet het binnenhalen van data via 3G/4G in het geheugen.

Als je dus even verder denkt, kan een programmeur toch behoorlijk beperkt worden met toepassingen. Voor de eindconsument is dat een hele interessante ontwikkeling, aangezien er toch min of meer multitasking bestaat en dit nauwelijks ten koste gaat van de snelheid van de telefoon. Dus het is technisch gezien erg vernuftig, alleen houdt het wel ontwikkelingen tegen. Op den duur zullen er apps komen die dan dus niet op de achtergrond konden draaien. En zal de consument dat begrijpen, met een OS dat kan multitasken? Hoe legt de programmeur dat uit aan de consument?

Als ik apple was, zou ik hetzelfde hebben ontwikkeld, maar dan als hulptool. Zo kun je als programmeur je gebruiker een goede ervaring geven, in plaats van de programmeurs te "dwingen" hun vorm van multitasking te gebruiken.
Ik snap wel dat apple alles in eigen hand willen houden, maar in plaats van te overtuigen dat hun ideeŽn goed zijn, drukken ze hun ideeŽn de markt in. Dit zal op de lange duur weerstand geven en ontwikkelaars zullen de moed opgeven. Dit zie je aan flash: Apple wil zijn zin, Adobe geeft hen de vinger.

Jammer dat zo'n goed talent verspild wordt en dat apple in mijn ogen blijft:
Erg leuk, maar net niet. Enkele belangrijke details blijven achterwege, helaas...
Zo zonde...

Volgende: Koopjessite = oneerlijk 09-'10 Koopjessite = oneerlijk
Volgende: Windows Phone 7 positionering: faal of kans? 04-'10 Windows Phone 7 positionering: faal of kans?

Reacties


Door Tweakers user swtimmer, donderdag 24 juni 2010 12:03

Welke dingen kunnen niet met een MacBook dan? Ik ben benieuwd. Ik kan standaard out-of-the-box meer met een MacBook dan dat ik met een windows machine kan....

Door Tweakers user himlims_, donderdag 24 juni 2010 12:07

Ik heb nooit begrepen waarom dat multi-tasken niet mogelijk mag zijn. Dat was/is toch juist een van de onderscheidende features voor een smartphone tozv een reguliere mobiel?

iOS4 ook maar gelijk aan mijn filter toegevoegd :X

Door Tweakers user Tsurany, donderdag 24 juni 2010 12:10

Inderdaad een vrij rare implementatie maar ik snap het idee wel, de consument blijft anders honderden applicaties openen zonder ze ooit te sluiten, dan loopt het ram geheugen zo vol.

Door Tweakers user badnews.nl, donderdag 24 juni 2010 12:10

Ik ben juist (als developer) overgestapt naar een Apple.
Op de apple is naar mijn mening meer mogelijk, zolang je juist ervaring hebt met het onderliggende OS (in dit geval een unix achtige omgeving).

Op mijn ipad/iphone doe ik inderdaad geen rare dingen... bellen (iphone) ,surfen (ipad) aantekeningen (ipad) agenda (iphone/ipad) spelletjes (ipad).. wat wil ik daar nog meer op....

[Reactie gewijzigd op donderdag 24 juni 2010 12:12]


Door Tweakers user enverlin, donderdag 24 juni 2010 12:10

swtimmer schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 12:03:
Welke dingen kunnen niet met een MacBook dan? Ik ben benieuwd. Ik kan standaard out-of-the-box meer met een MacBook dan dat ik met een windows machine kan....
Met dit soort opmerkingen moet je uitkijken want dit schreeuwt om een onderbouwing.
Nu hoef je die niet te geven want die zou 3 pagina's lang worden. Out-of-the-box kan je zowel met OSX of Windows meer dan genoeg.

Verder snap ik ook niet helemaal waarom Nas T de Macbook erbij betrekt :P

Door Tweakers user plankton123, donderdag 24 juni 2010 12:15

Tsurany schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 12:10:
Inderdaad een vrij rare implementatie maar ik snap het idee wel, de consument blijft anders honderden applicaties openen zonder ze ooit te sluiten, dan loopt het ram geheugen zo vol.
Misschien moet de consument niet een complete idioot zijn...
Lekker alles afstemmen op de stomste varkens van de groep, zodat het totale niveau nog verder omlaag gaat. De idioten nog dommer etc.

Men moet ooit toch leren omgaan met dit soort apparaten, beter kan je iemand in het diepe gooien, dan is het zwemmen of verzuipen, nu blijf je mensen altijd zwembandjes geven en leren ze nooit zelf zwemmen.

[Reactie gewijzigd op donderdag 24 juni 2010 12:15]


Door Tweakers user ZpAz, donderdag 24 juni 2010 12:16

@TS:

Duidelijk dat je nog nooit echt met ťťn van de producten hebt gewerkt, want dan zou je de Macbook nooit in dit verhaal hebben betrokken.

[Reactie gewijzigd op donderdag 24 juni 2010 12:16]


Door Tweakers user Aelthar, donderdag 24 juni 2010 12:20

plankton123 schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 12:15:
[...]

Misschien moet de consument niet een complete idioot zijn...
Lekker alles afstemmen op de stomste varkens van de groep, zodat het totale niveau nog verder omlaag gaat. De idioten nog dommer etc.

Men moet ooit toch leren omgaan met dit soort apparaten, beter kan je iemand in het diepe gooien, dan is het zwemmen of verzuipen, nu blijf je mensen altijd zwembandjes geven en leren ze nooit zelf zwemmen.
Zolang de helft van mijn familie net doorheeft dat je aparte tabbladen kan openen, en dat die dingetjes onderin naast de startknop andere vensters zijn die nog open staan, vind ik dit een prima implementatie van Apple... Als je wel weet wat geheugen is, en multitasking koop je gewoon Android / WM / Symbian.

Overigens, if the need arises, dan implementeerd Apple nog wel een paar efficiente backgroundtasks hoor :) En ja, je bent overgeleverd aan Apple, en ja dit heeft nadelen, en ja dit heeft voordelen...

blablabla flame/fanbois /care

[Reactie gewijzigd op donderdag 24 juni 2010 12:20]


Door Tweakers user Tsurany, donderdag 24 juni 2010 12:20

plankton123 schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 12:15:
[...]

Misschien moet de consument niet een complete idioot zijn...
Lekker alles afstemmen op de stomste varkens van de groep, zodat het totale niveau nog verder omlaag gaat. De idioten nog dommer etc.
Onzin, echt pure onzin. Mensen hebben over het algemene geen zin zulke apparaten te leren kennen, ze willen er gewoon mee werken. Een apparaat moet gebruiksvriendelijk zijn voor zulke mensen, zich aanpassen aan de mensen en niet de mensen die zich moeten aanpassen aan het apparaat.
Men moet ooit toch leren omgaan met dit soort apparaten, beter kan je iemand in het diepe gooien, dan is het zwemmen of verzuipen, nu blijf je mensen altijd zwembandjes geven en leren ze nooit zelf zwemmen.
Waarom moet dat? Waarom kan het apparaat niet zo ontworpen worden dat het zich aanpast aan de mensen? Sommige mensen willen zelf volledige controle, anderen willen enkel apps gebruiken.

Door Tweakers user ChojinZ, donderdag 24 juni 2010 12:33

swtimmer schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 12:03:
Welke dingen kunnen niet met een MacBook dan? Ik ben benieuwd.
Uhhh.... een modern D3 spelletje spelen? :+

Door Tweakers user dutchminator, donderdag 24 juni 2010 12:35

@nas-t:

Serieus... uit je eerste alinea kan ik al opmaken dat je zo'n apparaat van je leven nog niet aangeraakt hebt..

[Reactie gewijzigd op donderdag 24 juni 2010 12:36]


Door Tweakers user !GN!T!ON, donderdag 24 juni 2010 13:00

ChojinZ schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 12:33:
[...]


Uhhh.... een modern D3 spelletje spelen? :+
Dat is inmiddels al mogelijk :P

Maar ik ben ook wel benieuwd wat je met een macbook niet kan dat met een windows laptop wel kan. Ik zit er namelijk aan te denken een macbook aan te schaffen voor school.

Overigens draait een macbook ook gewoon linux/windows/bsd/whatever dus zo'n probleem is het eigenlijk niet.

Door Tweakers user ChojinZ, donderdag 24 juni 2010 13:06

!GN!T!ON schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 13:00:
[...]


Dat is inmiddels al mogelijk :P
Dat is al een tijdje mogelijk maar dat zijn de uitzonderingen. Veel games zijn nog steeds niet te spelen. En als ze wel te spelen zijn is de perfomance vaak matig (lees het Steam For Mac topic op GoT maar eens).
Jammer, want dat is voor mij de enige reden om geen Mac te kopen. Zodra Apple het gamen op orde heeft ren ik meteen naar de winkel!

Door Tweakers user MikeN, donderdag 24 juni 2010 13:11

ChojinZ schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 12:33:
[...]


Uhhh.... een modern D3 spelletje spelen? :+
Dan install je Windows en reboot je een keertje?

3d spellen kunnen prima draaien onder Mac OS X, het probleem zit hem puur in de gamedevelopers die de spellen niet maken.

Door Tweakers user Henk Poley, donderdag 24 juni 2010 13:22

Even ter informatie, met "task completion" kan een proces tot 10 minuten geheel actief op de achtergrond blijven draaien. Voor up/downloaden van foto's of video's moet dat best goed genoeg zijn.

Zo is er dacht ik ook al een IRC client (colloquy?) die je na ca. 9 minuten een notification laat zien, of je even terug wilt komen om een muntje in de meter te stoppen.

Door Tweakers user ChojinZ, donderdag 24 juni 2010 13:35

MikeN schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 13:11:
[...]

Dan install je Windows en reboot je een keertje?

3d spellen kunnen prima draaien onder Mac OS X, het probleem zit hem puur in de gamedevelopers die de spellen niet maken.
lol, grapjas.... Koop je een dure Mac om vervolgens te rebooten naar Windows om een spelletje te kunnen spelen. 8)7

En wiens schuld het is dat er geen spellen gespeeld kunnen worden interesseert mij helemaal niet. Feit blijft dat het niet mogelijk is en dat het mij tegen houd om mac te kopen...

[Reactie gewijzigd op donderdag 24 juni 2010 13:35]


Door Tweakers user Luuk1983, donderdag 24 juni 2010 13:42

ChojinZ schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 13:06:
[...]


Dat is al een tijdje mogelijk maar dat zijn de uitzonderingen. Veel games zijn nog steeds niet te spelen. En als ze wel te spelen zijn is de perfomance vaak matig (lees het Steam For Mac topic op GoT maar eens).
Heeft dat er (gedeeltelijk?) ook niet ermee te maken dat hardwarematig al die Macs heel erg weinig spannends zijn? Als ik zie wat voor een simpele, mid-range en standaard hardware er in een mac zit, dan zijn het sowieso niet echt game-machines. Alleen betaal je er wel net zoveel voor als een goede game-machine...

Door Tweakers user ZpAz, donderdag 24 juni 2010 13:47

edit: nvm.

[Reactie gewijzigd op donderdag 24 juni 2010 13:48]


Door Tweakers user Nas T, donderdag 24 juni 2010 13:49

badnews.nl schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 12:10:
Ik ben juist (als developer) overgestapt naar een Apple.
Op de apple is naar mijn mening meer mogelijk, zolang je juist ervaring hebt met het onderliggende OS (in dit geval een unix achtige omgeving).

Op mijn ipad/iphone doe ik inderdaad geen rare dingen... bellen (iphone) ,surfen (ipad) aantekeningen (ipad) agenda (iphone/ipad) spelletjes (ipad).. wat wil ik daar nog meer op....
Films kijken op t.v., online content streamen, spelletjes spelen, nintendo/psx en dergelijke emuleren met uitvoer naar tv en bediening via controllers, navigeren.

Ik snap al niet wat je met een iphone en ipad doet...ZONDE van het geld.

@dutchminator:
Het is een drogreden te stellen dat als je iets niet gebruikt/doet er geen verstand van hebt. Ik heb wel eens een iPhone in de hand gehad, en ja, geweldig. Maar ik doe toch ietsje meer dan de gemiddelde gebruiker.

@mikeN:
Waarom willen die developers de spellen niet maken?

@Henk Polley:
Dat is om het probleem heen programmeren, toch? Dat is niet wat ik zie met multitasken...

En inderdaad, games op de mac blijft een heikel punt. Gamen doe je (altijd) op een windows bak. Maar daar gaat het op zich niet om, want ik heb het nu over iOS en welk karakter apple (ook hier) laat zien. En wat de gevolgen van dat karakter zijn.

En ja: ik ben geen fan van apple, door dat karakter, maar ze krijgen altijd een second chance wat mij betreft. Want wat ze verzinnen is goed bedacht maar als je wat dieper graaft zo krom. Ik hoop dat die mentaliteit ooit verzwakt.

[Reactie gewijzigd op donderdag 24 juni 2010 13:58]


Door Tweakers user ZpAz, donderdag 24 juni 2010 13:56

Films kijken op TV is mogelijk, online content streamen is mogelijk, spelletjes spelen is mogelijk (emulator idd enkel met jailbreak).

Bediening via Controllers, tsja, wil je niet gewoon liever een PSP ofzo? (Je kan via jailbreak trouwens de Wii controller gebruiken.)

[Reactie gewijzigd op donderdag 24 juni 2010 13:57]


Door Tweakers user ChojinZ, donderdag 24 juni 2010 14:06

Luuk1983 schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 13:42:
[...]

Heeft dat er (gedeeltelijk?) ook niet ermee te maken dat hardwarematig al die Macs heel erg weinig spannends zijn? Als ik zie wat voor een simpele, mid-range en standaard hardware er in een mac zit, dan zijn het sowieso niet echt game-machines. Alleen betaal je er wel net zoveel voor als een goede game-machine...
Als je een windows pc naast een mac zet met (ongeveer) dezelfde specs dan zal de Windows pc in veel gevallen beter presteren. Dit ligt niet zozeer aan de hardware maar aan de software die niet goed geschreven/geoptimaliseerd is.

Door Tweakers user Kerberos84, donderdag 24 juni 2010 14:16

Luuk1983 schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 13:42:
[...]

Heeft dat er (gedeeltelijk?) ook niet ermee te maken dat hardwarematig al die Macs heel erg weinig spannends zijn? Als ik zie wat voor een simpele, mid-range en standaard hardware er in een mac zit, dan zijn het sowieso niet echt game-machines. Alleen betaal je er wel net zoveel voor als een goede game-machine...
Dat klopt, ze zijn inderdaad niet echt spannend... Net zoals HP Business-modellen... Maar die zijn dan ook gebouwd met kwalitatief hoogwaardige componenten. En dat vermoed ik bij een Mac ook. Ik heb geen Mac, geen iPhone, (wel een iPod), en ook geen plannen om dat ooit te kopen, want ik ben het doelpubliek niet. En daar zit t hem volgens mij, het doelpubliek van een mac is veranderd, een mac is een gadget, een way of life geworden, en geen werkmachine die t vroeger was. Gevolg, velen kopen een mac voor gebruik waarvoor ie eigenlijk niet dient... gewoon, omdat een mac cool is. Jammer, zo verkloot je t wel een beetje

Door Tweakers user marqram, donderdag 24 juni 2010 14:25

Alleen: kan dat? Want je weet niet hoe lang je nodig hebt om de video te laden, dus dan kan dat proces wel voor bepaalde tijd doorlopen, maar niet eeuwig (wat misschien nodig is). Je kunt wel wat dingen doen (benaderen van GPS) op de achtergrond, maar ik denk niet het binnenhalen van data via 3G/4G in het geheugen.
Bekritiseer je nu een product dat je nog niet gebruikt hebt? Je velt een stevig oordeel over de implementatie van multitasking en haalt verschillende voorbeelden naar voren die je niet eens uitgeprobeerd hebt(blijkt uit de bovenstaande quote).

Ik raad je aan de volgende dat je kritiek(positief of negatief, het maakt niet uit) hebt op een product het op zijn minst zelf uitgeprobeerd/ervaren te hebben. Nu loop je maar wat in de wilde weg te roepen zonder kennis van zaken te hebben, en daar wordt niemand beter van...

Door Tweakers user ben15243, donderdag 24 juni 2010 15:28

ChojinZ schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 14:06:
[...]

Als je een windows pc naast een mac zet met (ongeveer) dezelfde specs dan zal de Windows pc in veel gevallen beter presteren. Dit ligt niet zozeer aan de hardware maar aan de software die niet goed geschreven/geoptimaliseerd is.
Dat kan je onderbouwen met benchmarks?

Door Tweakers user ppl, donderdag 24 juni 2010 15:35

Als ik je verhaal zo lees dan lijkt het alsof je alleen maar via nieuwsberichten op o.a. tweakers.net hebt vernomen wat multitasking in iOS nou is. Het verhaal klopt inhoudelijk namelijk grotendeels niet. Het begint eigenlijk al met het probleem dat multitasking een buzzword is. Mensen willen multitasking omdat een ander het ook heeft of omdat andere telefoons dat als feature hebben. Ze willen het niet omdat ze een bepaald gebruik voor ogen hebben. Met name mensen die denken dat ze "meer" met een apparaat doen en dat ook staan te verkondigen willen multitasking om de multitasking, niet omdat ze er dan efficiŽnter mee kunnen werken (ze hebben dan ook geen antwoord op de vraag welke verbetering(en) multitasking voor ze brengt). Gewone gebruikers interesseert multitasking niet, het apparaat moet functie x en y hebben en zus en zo kunnen doen. Ook mensen die "meer" met een apparaat willen doen kunnen in die groep vallen want het is prima mogelijk om geavanceerde applicaties te gebruiken (en vaak zijn ze nog eenvoudig in gebruik ook). Het antwoord op je vraag of een consument het begrijpt is dus nee. De gemiddelde consument kijkt taakgericht, niet feature gericht.

Apple kent hun doelgroep en weet ook dat mensen niets hebben aan multitasking om de multitasking. Multitasking moet nut hebben anders is het volledig zinloos om te implementeren. Ze zijn toen gaan kijken naar het gebruik van de iPhone en kwamen erachter dat mensen voor een paar punten multitasking nodig hebben. Over die paar punten kun je trouwens discussiŽren. Die punten hebben ze dan ook geÔmplementeerd. De saved state is iets wat je cadeau krijgt wanneer je een app voor iOS 4 compileert hoewel je daar ook zelf wel het e.e.a. voor moet doen om het echt heel netjes te krijgen. Deze vorm van multitasking kwam echter ook al in eerdere iOS (of toen nog iPhone OS) versies voor, niks nieuws. De overige 6 (het zijn in totaal 7 punten) dient de ontwikkelaar zelf te implementeren.

Bij zo'n saved state wordt niet het geheugen bevroren maar geheugen en cpu. Het ding mag gewoon een tijdje niets doen en de stand van zaken wordt netjes bewaard. Je zult nog wel even zelf moeten implementeren dat hij die ook netjes ergens wegschrijft. Je moet het dan ook meer zien als een soort van slaapstand. Het probleem wat je dan krijgt is de vele applicaties in de achtergrond waardoor je op een gegeven moment geen resources meer hebt. Daar hebben zowel Android als iOS een oplossing voor: opruiming houden. Dat wat het langst draait en het langst in slaapstand staat wordt als eerste afgesloten (daarom is het ook zo belangrijk dat ontwikkelaars een goede implementatie hebben van dat saved state in hun apps, dan wordt de stand van zaken netjes weggeschreven ipv dat het in een zwart gat verdwijnt). Het voordeel: de user wordt een aantal handelingen ontnomen omdat die niet meer in de gaten hoeft te houden of er nog resources over zijn. De gebruiker hoeft dus ook niets af te sluiten, doet het systeem vanzelf wel. Dat soort dingen deed Windows Mobile destijds niet en daarop ging het dan ook mis. Voor wie in iOS 4 nou toch nog de apps handmatig wil sluiten is daar ook een mogelijkheid voor: de multitasking taskbar openen (dubbelklik op homeknop), vinger op icoontje houden alsof je 'm wil verwijderen en daarna op het sluit icoontje klikken.

Een ander probleem zijn taken die applicaties nog moeten afronden zoals het uploaden of downloaden van iets. Daar hebben ze rekening mee gehouden want 1 van die 7 multitasking palen is hier voor bedoeld. Zoals iemand al eerder zei kun je taken tot 10 minuten laten draaien. Iets als streaming media valt hier echter niet per definitie onder omdat je ook audio in de achtergrond kunt laten draaien zoals men demonstreerde met Spotify (als ik het goed heb). Hoe dat met streaming video gaat durf ik niet te zeggen, wellicht dat dit terug te vinden is in de developer documentatie.

De enige beperking in het verhaal zit 'm aan jouw zijde. Je hebt te weinig kennis van multitasking en de multitasking implementatie in iOS 4 om er iets zinnigs over te zeggen. Je had beter even wat meer onderzoek kunnen doen en bijv. de wat technischere artikelen over de iOS 4 multitasking die over het web zwerven moeten doornemen want je huidige kritiek slaat nergens op.

Door Tweakers user ChojinZ, donderdag 24 juni 2010 16:20

ben15243 schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 15:28:
[...]


Dat kan je onderbouwen met benchmarks?
Ja:
http://www.anandtech.com/...c-os-x-portal-performance
http://reviews.cnet.com/8301-31012_7-10319612-10355804.html
http://themacgamer.com/20...-2-performance-mac-vs-pc/

En natuurlijk wat gebruikers ervaringen:
Steam officially for mac!

Graag had ik wat benchmarks geplaatst van moderne spelen zoals MW2 & BFBC2 maar die zijn er helaas niet... 8-)

Door Tweakers user Sgreehder, donderdag 24 juni 2010 17:12

Een voorbeeld; ik druk in Mail op een link; Safari komt omhoog. Je kunt dus nu met 'multitasking' dus een menuutje openen met een doubletap, om vervolgens op Mail te drukken. Ik ben nog steeds met stomheid geslagen, want als ik op een iPhone 3G op home druk en vervolgens op Mail druk heb ik dezelfde stappen doorgelopen, en zie ik nog steeds het mailtje vanwaar ik op de link heb gedrukt. Let mij nu eens uit waarom dat multitasken nu zo hard nodig was, nog afgezien van leukigheidjes zoals muziek van andere apps dan iPod op de achtergrond?

Overigens, state freezes, background processes; UITERAARD is dat een must-have voor elk modern smartphone OS. Maar laten we wel wezen, dat hele gedoe wat nu zichtbaar is voor de gebruiker is simpelweg bloat, je kan strikt genomen met een oude iPhone net zo goed 'multitasken', juist vanwege de elegante implementatie van de gebruikersinterface.

Door Tweakers user !GN!T!ON, donderdag 24 juni 2010 17:41

ChojinZ schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 13:35:
[...]


lol, grapjas.... Koop je een dure Mac om vervolgens te rebooten naar Windows om een spelletje te kunnen spelen. 8)7

En wiens schuld het is dat er geen spellen gespeeld kunnen worden interesseert mij helemaal niet. Feit blijft dat het niet mogelijk is en dat het mij tegen houd om mac te kopen...
Nouja de reden dat ik een macbook wil kopen is 3voud

1. kan ik ontwikkelen voor de iPhone
2. zeer sterke behuizing (unibody, alu)
3. erg hoge accuduur voor een laptop met die specs

Voor mij gaat iig het oude liedje je koopt een mac voor macOS niet op, macOS kan me geen zak schelen :+

Door Tweakers user 188785, donderdag 24 juni 2010 20:47

swtimmer schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 12:03:
Welke dingen kunnen niet met een MacBook dan? Ik ben benieuwd. Ik kan standaard out-of-the-box meer met een MacBook dan dat ik met een windows machine kan....
Ga met je MacBook/iMac met OSX maar eens naar een LANParty.

Door Tweakers user Romke, donderdag 24 juni 2010 21:28

The Professor schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 20:47:
[...]


Ga met je MacBook/iMac met OSX maar eens naar een LANParty.
Been there, done that. Ik kon CoD 4 prima spelen.

Door Tweakers user NicOlaJ, donderdag 24 juni 2010 23:03

Tsurany schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 12:10:
Inderdaad een vrij rare implementatie maar ik snap het idee wel, de consument blijft anders honderden applicaties openen zonder ze ooit te sluiten, dan loopt het ram geheugen zo vol.
Dat is onzin, met Android heb je totaal geen last van de MT. Applicaties die op de achtergrond staan gebruiken bijna geen cpu of batterij en worden automatisch gesloten als geheugen nodig is.

Door Tweakers user Nas T, vrijdag 25 juni 2010 17:49

Ik zal erg kortaf zijn in mijn reacties, ik wil bepaalde dingen rechtzetten:
Films kijken op TV is mogelijk, online content streamen is mogelijk, spelletjes spelen is mogelijk (emulator idd enkel met jailbreak).

Bediening via Controllers, tsja, wil je niet gewoon liever een PSP ofzo? (Je kan via jailbreak trouwens de Wii controller gebruiken.)
Films kijken op tv out-of-the box, niet via extra apps en hardware (wat ik dus lees). Online content streamen op de achtergrond, heb ik het over. Lezen dus. Spelletjes:
nintendo/psx en dergelijke emuleren met uitvoer naar tv en bediening via controllers
Het gaat om de complete zin.
Bekritiseer je nu een product dat je nog niet gebruikt hebt? Je velt een stevig oordeel over de implementatie van multitasking en haalt verschillende voorbeelden naar voren die je niet eens uitgeprobeerd hebt
Ja, ik vel dat oordeel, ik heb al eerder gezegd: Dat ik het niet doe/gebruik/etc wil niet zeggen dat ik er geen verstand van heb. En de voorbeelden hebben betrouwbare bronnen geprobeerd (anandtech). Olav Mol is F1-kenner, maar rijdt hij F1? Nee. Andere situatie, maar dezelfde vergelijking.
Als ik je verhaal zo lees dan lijkt het alsof je alleen maar via nieuwsberichten op o.a. tweakers.net hebt vernomen wat multitasking in iOS nou is. Het verhaal klopt inhoudelijk namelijk grotendeels niet. Het begint eigenlijk al met het probleem dat multitasking een buzzword is. Mensen willen multitasking omdat een ander het ook heeft of omdat andere telefoons dat als feature hebben.
Als je had gelezen, dan zag je dat ik een link had naar anandtech, die er toch vrij diep is ingegaan en objectief is daarin. Ik multitask omdat ik wil multitasken. Mensen willen niet multitasken omdat anderen het hebben, mensen willen multitasken (anders was het niet ontstaan of uitgestorven lijkt me).
Been there, done that. Ik kon CoD 4 prima spelen.
That's all? Een aantal spellen zijn wel speelbaar, maar niet alles. Beetje een overhaaste veralgemenisering, toch?


Punt blijft nog steeds: de iPhone is een vernuftig apparaat, maar het heeft net wat kromme trucjes, het is het net niet. Ow ja: Ik zei al dat Apple graag de touwtjes in handen heeft:
klik. Jobs zegt, kort door de bocht genomen: jullie moeten hem zo vasthouden. Lijkt mij vreemd en technisch "onaanvaardbaar". Iets wat je ontwerpt, moet enigszins foolproof zijn. Doe gewoon het boetekleed aan: Sorry, het was fout, we veranderen het ontwerp, stuur de phone maar op, vervanging. Op de korte termijn oplossing: zo vasthouden.
Dat is het probleem oplossen, niet omzeilen en de kern van het probleem (een "slecht" ontwerp) niet noemen.

Door Tweakers user ppl, vrijdag 25 juni 2010 19:44

Als je had gelezen, dan zag je dat ik een link had naar anandtech, die er toch vrij diep is ingegaan en objectief is daarin.
Als je die link van Anandtech al diepgaand durft te noemen zegt al genoeg. Het was ook nou net 1 van de reviews en artikelen die ik op hetzelfde hoopje als de berichtgeving op tweakers.net gooi want diepgaand is het artikel absoluut niet. Het enige wat het artikel doet is vanuit gebruikersoptiek beschrijven wat het iOS 4 kan met een heel klein beetje de achterliggende gedachte. Objectief of niet, aan dit artikel heb je niets om een goed oordeel te kunnen vellen over de multitasking implementatie in iOS 4. Het enige wat er echt diep op in gaat is de developer documentatie bij Apple zelf. Vergelijk dat maar eens met het Anandtech artikel en je ziet vanzelf wat voor immense kloof er tussen zit. Je zult echt meer de technische kant van het verhaal moeten op gaan zoeken want dat wordt vrijwel niet behandeld door Anadtech. Desondanks heb je het wel over de technische aspecten en dat is nogal raar en ook overduidelijk in je verhaal terug te vinden.
Ik multitask omdat ik wil multitasken. Mensen willen niet multitasken omdat anderen het hebben, mensen willen multitasken (anders was het niet ontstaan of uitgestorven lijkt me).
Zoals hier verder al in diverse reacties op de diverse iPhone berichtgeving naar voren is gekomen roepen veruit de meeste mensen dat ze multitasking willen omdat telefoon xyz van x jaar geleden dat ook kan. Ik heb vaak genoeg de vraag gesteld waarom men dat wilde welke meestal niet beantwoord werd. In de enkele gevallen waarin dat wel gebeurde doelde men allemaal op fast app switching: het snel kunnen switchen tussen de diverse apps. Laat dat nou iets zijn wat vrij weinig met multitasking te maken heeft, dat is ook mogelijk met het saved state verhaal (wat dus eigenlijk niet in het rijtje van multitasking thuis hoort ondanks dat Apple het er wel neer zet).

Ik wil multitasking omdat ik dan ook andere apps de muziek in de achtergrond kan laten draaien of zodat ik telefoontjes kan ontvangen tijdens het navigeren en van dat soort taken. Daarnaast wil ik snel tussen mijn recent gebruikte apps kunnen switchen. Dat kan nu allemaal prima maar helaas niet op mijn 3G. Ik ben daar niet zo erg rauwig om omdat het me al 2 jaar zo lukt. Ik denk dat ik toch voor de iPhone 4 ga en dan heb ik ineens wel al die mogelijkheden.
Jobs zegt, kort door de bocht genomen: jullie moeten hem zo vasthouden.
Het is een zeer korte en ook vrij arrogante reactie maar de vraag is nog altijd in hoeverre het een echte reactie van Steve Jobs betreft. Apple is wat dat betreft een en al gerucht waardoor het nogal lastig is om tussen dat soort berichten nog de juiste berichten te vinden. Ik hou in ieder geval die problemen in de gaten.

Door Tweakers user Shadow, vrijdag 25 juni 2010 20:07

Ik wil multitasken, omdat dat handig is! Gewoon meerdere MSN gesprekken naast elkaar open hebben staan dus. Push notificatie krijgen als iemand iets zegt. Is dat bijvoorbeeld mogelijk met dit nieuwe 'iPhone multitasksen'?

En dan nog de grote vraag: Waarom? Waarom implementeren ze niet gewoon 'echt' multitasken in plaats van op zo'n vreemde beperkte manier? En ga nu niet zeggen dat het sloom wordt. Ik had laatst 33 vensters tegelijk open op mijn N900 en geen merkbare vertraging. Ik heb ook een CPU meter, en de cpu sprong nog steeds naar 'idle' stand dus ook geen extra energiegebruik. Technisch is multitasking dus geen probleem.

Door Tweakers user Nas T, vrijdag 25 juni 2010 20:25

@ppl:
Ik heb naar aanleiding van je post dit (vlug) gelezen, maar volgens mij voegt dit niet veel toe aan het verhaal. Het enige wat veranderd, is dat het misschien wel mogelijk is een streaming content op de achtergrond te laden, maar je hebt nog steeds maar een beperkte tijd. En dat is het juist:
Je kunt dus een (willekeurig) proces op de achtergrond draaien, voor beperkte tijd.

En daar zit voor mij het wrange: Hoeveel tijd heb je? En hoeveel tijd zou een programmeur denken nodig te hebben? Ik zou niet blij zijn als programmeur dat ik iets wil programmeren en me door deze constructie heen moet manoeuvreren.

Het idee achter die constructie is om een gulden middenweg te vinden tussen snelheid voor de gebruiker en mogelijkheid tot multitasking anderzijds. Toch is daar een ernstige beperking. Wat als deze constructie zou worden toegepast:
Alle apps op de achtergrond krijgen de status background en krijgen minder processortijd toegewezen. Processortijd voor apps op de achtergrond worden toegewezen aan de hand van wat de voorgrondapp niet gebruikt.
Enige minpunt is dan het verbruik: Op het moment dat er op de achtergrond een zware app blijft draaien, is de cpu altijd 100% in gebruik. Maar daar kan een systeemnotificatie om de hoek kijken: Maak de gebruiker bewust van het "misbruik" van de app op de achtergrond en geef hem de keuze deze te stoppen of een max aan cpu-tijd toe te wijzen (bijvoorbeeld in procenten). Zo heb je:
ťn een snelle voorgrond voor gebruikers
ťn genoeg mogelijkheden wat apps betreft:
ťn een besparing op energie.
Daarnaast wordt de consument bewust van het open laten van een app. De notificatie kan door middel van beeld, geluid en/of trillen worden gedaan, het liefst subtiel en steeds agressiever.

Aan deze constructie zitten waarschijnlijk ook wel wat haken en ogen, maar op de balans mis je de (keiharde) beperking die programmeurs hebben. En dat weegt toch vrij zwaar?

@shadow:
Push notificatie krijgen als iemand iets zegt. Is dat bijvoorbeeld mogelijk met dit nieuwe 'iPhone multitasksen'?

En dan nog de grote vraag: Waarom? Waarom implementeren ze niet gewoon 'echt' multitasken in plaats van op zo'n vreemde beperkte manier? En ga nu niet zeggen dat het sloom wordt. Ik had laatst 33 vensters tegelijk open op mijn N900 en geen merkbare vertraging. Ik heb ook een CPU meter, en de cpu sprong nog steeds naar 'idle' stand dus ook geen extra energiegebruik. Technisch is multitasking dus geen probleem.
Push notifcations zijn vanuit de achtergrond in iOS4 mogelijk.
misschien merk je het niet op de N900 (heb ik ook). Ik merk het wel, als ik wat dingen tegelijk opstart. En het hangt heel erg af van wat je opstart. Start maar eens wat sites waar wat grafisch toverwerk op is, of duke nukem, volgens mij begon deze na het minimaliseren flink wat van mijn systeembronnen te vreten.
Dus jawel, ik zeg het wel: je phone wordt er sloom van. Hoe erg, hangt af van waarmee je multitasked, want een net geprogrammeerd programma zou theoretisch ook alles op inactief kunnen zetten en zijn status freezen (net als apple eist van de apps). Dat je cpu naar idle springt, betekent dat je cpu dus ook niks te doen heeft en dus je phone ook niet traag maakt (no shit sherlock! 8)7 )

[Reactie gewijzigd op vrijdag 25 juni 2010 20:30]


Door Tweakers user marqram, vrijdag 25 juni 2010 23:55

Ja, ik vel dat oordeel, ik heb al eerder gezegd: Dat ik het niet doe/gebruik/etc wil niet zeggen dat ik er geen verstand van heb. En de voorbeelden hebben betrouwbare bronnen geprobeerd (anandtech). Olav Mol is F1-kenner, maar rijdt hij F1? Nee. Andere situatie, maar dezelfde vergelijking.
Ok, je kan een `kenner` zijn zonder gebruiker te zijn. Echter verdiept een echte `kenner` zichzelf dusdanig in de materie waarvan hij denk `kenner` te zijn, dat hij ook echt kennis heeft van zaken waar hij uitspraken over doet.

Jij daarentegen, houdt een kritisch betoog over de implementatie van multitasking op iOs 4 terwijl je in diezelfde tekst jezelf zaken afvraagt over het desbetreffende onderwerp( voorbeeld: 'maar ik denk niet het binnenhalen van data via 3G/4G in het geheugen' of 'Zo kan het voorkomen dat je een internetpagina laad met een streaming video, die je eerst helemaal wilt laden en later wilt gaan kijken. Alleen: kan dat?'). Daarmee geef je duidelijk aan dat je niet volledig op de hoogte bent van de techniek die je loopt te bekritiseren.

Wat je mening is over multitasking in iOs4 doet er verder niet toe: het gaat erom dat je oordeeld over zaken zonder ervan op de hoogte te zijn. Daar tegenover is Olav Mol zeer waarschijnlijk WEL fatsoenlijk op de hoogte van de Formule 1...

[Reactie gewijzigd op vrijdag 25 juni 2010 23:57]


Door Tweakers user Nas T, zaterdag 26 juni 2010 07:05

@Marqram:
Leuk dat je mij probeert onderuit te halen om mijn verhaal ongeloofwaardig te maken op basis van 1 uitspraak, terwijl je er niet inhoudelijk op in gaat.
Feit blijft dat het probleem nog steeds vast staat (voor mij). Mijn info over multitasking heb ik en van anandtech en van apple zelf:
klik.
Als je dan zegt:
het gaat erom dat je oordeeld over zaken zonder ervan op de hoogte te zijn.
dan is dat technisch gezien: of liegen, of miscommunicatie.

Door Tweakers user 188785, zaterdag 31 juli 2010 01:33

Romke schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 21:28:
[...]


Been there, done that. Ik kon CoD 4 prima spelen.
Sure, maar het is ťťn van de relatief weinige games die Mac OSX-support hebben

Reageren is niet meer mogelijk